În medie, o persoană care are menstruație cheltuiește 1 773 USD (33 753 lei), potrivit online nursing, pe produse de igienă menstruală în timpul vieții. O parte dintre aceste cheltuieli ar putea fi evitată, dacă guvernele ar recunoaște absorbantele și tampoanele drept articole necesare, evitând clasificarea acestora în categoria bunurilor de lux.
Tampon tax (taxa pentru produsele menstruale, numită și pink tax), care taxează produsele menstruale drept articole neesențiale, reprezintă o povară suplimentară și o discriminare în raport cu persoanele care au menstruație, făcând astfel inaccesibile articolele esențiale.
În întreaga lume, 800 de milioane de persoane au menstruație și se estimează că 500 de milioane trăiesc fără acces la produse de igienă menstruală. Multe tinere ajung să recurgă la produse dubioase, pentru a-și gestiona menstruația, deoarece școlile sau locurile de muncă nu oferă, deocamdată, produse menstruale gratuite.
Ce este tampon tax
Tampon tax reprezintă o taxă pentru produsele menstruale, ceea ce înseamnă că acestea au o taxă pe valoarea adăugată sau o taxă pe vânzări, în timp ce alte articole esențiale pentru sănătate, cum ar fi unele medicamente fără prescripție medicală, hainele în unele regiuni, hârtie igienică, prezervative, și alimentele – și chiar unele articole mai puțin esențiale, cum ar fi abonamentul la cluburi de golf și pastilele pentru disfuncție erectilă – sunt de obicei scutite de taxe.
Acest tip de taxare mai poartă denumirea de „taxa roz”, un termen folosit pentru a descrie o formă de discriminare bazată pe gen, companiile de marketing folosind adesea culoarea roz când e vorba despre produsele destinate femeilor.
Statele care au anulat sau redus tampon tax
Taxa pentru valoarea adăugată a produselor de igienă menstruală rămâne în vigoare în multe state bogate și săraci.
De exemplu, în 30 din cele 50 de state din SUA, consumatoarele plătesc TVA-ul pentru produsele menstruale, deși la nivel național se fac mai multe eforturi pentru interzicerea taxelor.
În Uniunea Europeană, majoritatea țărilor nu au voie să reducă TVA-ul la 0 %, în schimb pot impune o taxă minimă de 5 % pentru produsele menstruale. Tampon tax este de până la 20 % în 10 țări membre, dar treptat, taxarea va fi diminuată. Unele țări din UE au reușit deja să reducă sau să elimine taxa pentru produsele menstruale.
Irlanda este singura țară din UE care nu a introdus o taxă adăugată pentru produsele de igienă menstruală în perioada de aderare la UE, fiindcă nu avea una înainte. Germania a reclasificat, de asemenea, produsele menstruale drept articole necesare și a redus taxa pe tampoane de la 19 % la 7 % în 2019. După ani de campanie și proteste împotriva taxei discriminatorii pentru produsele menstruale, acestea sunt acum scutite de taxe în Marea Britanie.
Alte țări care au scutit produsele menstruale de taxe includ Kenya, Australia, Canada, India, Jamaica, Nicaragua, Nigeria, Tanzania, Liban, Malaezia, Columbia, Africa de Sud, Namibia și Rwanda.
În Republica Moldova, produsele de igienă menstruală nu au o cotă preferențială de taxare pe valoare adăugată. Prin urmare, aceste produse au cota de TVA de 20 %. Respectiv, dacă un produs costă 100 de lei, atunci valoarea acestuia, ar fi de 80 de lei, iar 20 de lei, noi, consumatorii (consumatoarele) îi achităm pentru valoarea adăugată.